Menurut Kementerian Pelajaran Malaysia (2009), Pengajaran
dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) ialah nama rasmi
bagi salah satu Dasar Pendidikan Malaysia yang menetapkan bahasa Inggeris
menggantikan bahasa kebangsaan/ibunda sebagai bahasa perantara mata pelajaran
Sains dan Matematik di semua peringkat pendidikan. Dasar PPSMI sering menjadi
isu perdebatan yang hangat semenjak dilaksanakan oleh pentadbiran Tun Dr
Mahathir bin Mohamad pada tahun 2003.
Kementerian Pelajaran Malaysia
(2009) mengatakan bahawa Pihak Kerajaan telah mengenalkan penukaran bahasa
pengantar dalam PPSMI daripada bahasa Melayu adalah atas dasar keprihatinan
terhadap pembangunan sumber tenaga manusia untuk mencapai taraf negara maju dan
persiapan dari peringkat awal persekolahan untuk bersaing dalam era
globalisasi. Bidang sains dan matematik adalah bidang yang paling asas dalam
kemajuan dan pembangunan sesebuah negara. Pelbagai inovasi dan penemuan baru
dalam bidang ini berlaku dengan pantas dan capaian maklumat mengenai
perkembangan dalam bidang ini banyak terdapat dalam bahasa Inggeris. Selain
itu, bahasa Inggeris adalah bahasa hubungan antarabangsa dan penguasaan dalam
bahasa ini memudahkan perolehan ilmu dalam bidang ini.
Isu PPSMI
telah termaktub sebagai keputusan Dasar Kerajaan Malaysia hasil daripada
Mesyuarat Khas Jemaah Menteri pada 19 Julai 2002 mengikut Kementerian Pelajaran
Malaysia (2009). Pelaksanaan PPSMI adalah secara berperingkat, bermula pada
sesi persekolahan tahun 2003 dengan perintisnya ialah semua murid Tahun 1 untuk
peringkat Sekolah Rendah dan Tingkatan 1 serta Tingkatan 6 Rendah. Pelaksanaan
penuh PPSMI untuk peringkat Sekolah Menengah ialah pada tahun 2007 manakala untuk
peringkat Sekolah Menengah sementara dan peringkat Sekolah Rendah ialah pada
tahun 2008.
Isu
PPSMI telah membawa kesan buruk terhadap Bahasa Melayu, bahasa pengantar
sebelum pelaksanaan PPSMI. Pelaksanaan dasar tersebut telah menjatuhkan
kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa pasar yang hanya digunakan untuk
bertutur. Kedudukan Bahasa Melayu dalam semua bidang akan jatuh dan kemungkinan
akan di bawah penggunaan kedua-dua bahasa yang lain iaitu Bahasa Inggeris dan
Bahasa Mandarin. Selain itu, pelajar terutamanya pelajar Melayu mempunyai
penguasaan ilmu sains dan matematik yang lemah selepas pelaksanaan PPSMI. Mereka
tidak dapat menyesuaikan diri dengan penukaran bahasa pengantar pengajaran dan
pembelajaran secara tiba-tiba kerana sudah membiasakan diri dengan Bahasa
Melayu. Perkataan atau sebutan yang digunakan dalam Bahasa Inggeris dalam
kedua-dua subjek jauh berbeza jika dibandingkan dengan Bahasa Melayu dan
ejaannya tidak sama.
Pada
pendapat saya, antara cara penyelesaian isu ini adalah dengan meneguhkan lagi
penguasaan Bahasa Inggeris dalam kalangan murid. Subjek-subjek seperti Sejarah
dan Pendidikan Jasmani boleh menukar bahasa pengantar kepada Bahasa Inggeris
juga dan pengenalan kepada karya tulisan Bahasa Inggeris seperti subjek
literasi dalam Bahasa Inggeris dapat mengukuhkan lagi penggunaan Bahasa
Inggeris. Namun, sekiranya sukatan dan dasar PPSMI tidak membawa keberkesanan
kepada pelajar-pelajar, maka Bahasa Melayu patut diteruskan sebagai bahasa
pengantar kepada subjek Sains dan Matematik seperti dasar yang dijalankan
sebelum ini.
Mengikut
Kementerian Pelajaran Malaysia (2009), keputusan dasar untuk melaksanakan PPSMI
bertujuan memastikan penguasaan yang lebih baik dalam sains dan matematik di
kalangan pelajar memandangkan sebahagian besar sumbernya adalah dalam bahasa
Inggeris. Secara tidak langsung, pelaksanaan PPSMI diharapkan akan turut
meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar. Walau
bagaimanapun, sekiranya pelaksanaan tersebut amat membebankan pelajar-pelajar,
dasar ini perlulah diubah suaikan supaya pelaksanaan dasar PPSMI boleh membawa
faedah kepada pelajar dan bukannya menyusahkan pembelajaran pelajar.
0 comments: